Sabtu, 11 Mei 2019

PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA

Berdasarkan keratan akhbar di atas iaitu "Pendidikan Silang Budaya Erat Hubungan Kaum Patut Disegera" jelas menunjukkan bahawa hubungan tersebut ingin diterapkan atau dijalankan. Pelbagai budaya merupakan sistem kepercayaan dan tingkah laku yang mengiktiraf dan menghormati kewujudan kepelbagaian dalam kelompok sebuah organisasi atau masyarakat menghargai perbezaan sosiobudaya dan menggalakkan sumbangan mereka dalam budaya yang inklusif.

      Menurut Saha (1997), pendidikan pelbagai budaya ialah proses atau strategi pendidikan yang melibatkan lebih daripada satu budaya yang ditunjukkan melalui bahasa, etnik, atau ciri-ciri ras. Pendidikan pelbagai budaya boleh berlaku dalam pendidikan formal atau tidak formal. Tujuan pendidikan pelbagai budaya adalah untuk mewujudkan kesedaran, tolenransi, pemahaman, dan pengetahuan yang mengambil kira perbezaan dan persamaan antara budaya dan kaitannya dengan pandangan dunia, konsep, nialai, keyakinana, dan sikap. Banks (1989) juga mengatakan bahawa pendidikan pelbagai budaya dapat dilihat dari tiga aspek iaitu konsep, gerakan, dan proses.

      Antara prinsip pendidikan pelbagai budaya yang berkesan adalah pendidikan pelbagai budaya harus termasuk dalam setiap,kurikulum, meliputi tujuan pembelajaran afektif dan kognitif dan populasi pelajar dengan latar belakang yang pelbagai akan mengarah kepada pembelajaran yang terbaik setiap indidvidu pelajar. Dasar pendidikan pelbagai budaya adalah Laporan Barnes (19510, Laporan Fenn-Wu (1951) dan Ordinan Pendidikan (1952).


     Sebagai seorang guru, ada pentingnya untuk memahami kepelbagaian budaya dalam pengurusan pendidikan iaitu guru bertanggungjawab memupuk perpaduan dalam kalangan muridnya. Dengan adanya pemahaman terhadap kepelbagaian budaya, guru akan dapat menerapkan unsur-unsur budaya kepada murid. Murid akan mengenali budaya yang terdapar dalam Malaysia. Selain itu, dalam konteks profesional kegururan, dangan memahami kepelbagai budaya seseorang guru akan lebih bersedia untuk berhadapan dengan murid daripada pelbagai budaya. Tidak ada prejudis terhadap diri murid dan guru akan lebih berhemah. Di bawah merupakan kesan kepelbagaian sosiobudaya dari perspektif guru,
     Selain itu, dalam mencapai pendidikan silang budaya seperti yang tertera di keratan akhbar di atas, sekolah boleh melakukan program pelbagai buday di peringkat sekolah melalui pelbagai aktiviti/program. Misalnya Kelab Rukun Negara, Kem Perpaduan, Program Silang Budaya, Kelab Bahasa Ke-3, dan banyak lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PEMILIHAN SEORANG WATAK DALAM KELAS KPS2014

Salam sejahtera saya ucapkan kepada Cik Izazol Binti Idris selaku pensyarah KPS2014 Pengurusan Pembelajaran. Di sini saya akan memilih seora...