Menurut Saha (1997), pendidikan pelbagai budaya ialah proses atau strategi pendidikan yang melibatkan lebih daripada satu budaya yang ditunjukkan melalui bahasa, etnik, atau ciri-ciri ras. Pendidikan pelbagai budaya boleh berlaku dalam pendidikan formal atau tidak formal. Tujuan pendidikan pelbagai budaya adalah untuk mewujudkan kesedaran, tolenransi, pemahaman, dan pengetahuan yang mengambil kira perbezaan dan persamaan antara budaya dan kaitannya dengan pandangan dunia, konsep, nialai, keyakinana, dan sikap. Banks (1989) juga mengatakan bahawa pendidikan pelbagai budaya dapat dilihat dari tiga aspek iaitu konsep, gerakan, dan proses.
Antara prinsip pendidikan pelbagai budaya yang berkesan adalah pendidikan pelbagai budaya harus termasuk dalam setiap,kurikulum, meliputi tujuan pembelajaran afektif dan kognitif dan populasi pelajar dengan latar belakang yang pelbagai akan mengarah kepada pembelajaran yang terbaik setiap indidvidu pelajar. Dasar pendidikan pelbagai budaya adalah Laporan Barnes (19510, Laporan Fenn-Wu (1951) dan Ordinan Pendidikan (1952).
Selain itu, dalam mencapai pendidikan silang budaya seperti yang tertera di keratan akhbar di atas, sekolah boleh melakukan program pelbagai buday di peringkat sekolah melalui pelbagai aktiviti/program. Misalnya Kelab Rukun Negara, Kem Perpaduan, Program Silang Budaya, Kelab Bahasa Ke-3, dan banyak lagi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan