Jumaat, 10 Mei 2019

PENGURUSAN BIMBINGAN DAN NASIHAT


Berita Harian, Ogos 2014
Berdasarkan tajuk keratan akhbar online di atas, guru sememangnya ejen pengubah masyarakat kerana guru bukan sahaja mendidik anak bangsa bahkan berperanan membimbing dan menasihati pelajar dalam apa-apa jua masalah di sekolah. Dalam akhbar tersebut, Prof. Muhaya berkata gur yang diberi kepercayaan untuk mengajar anak-anak penting baginya menonjolkan suri teladan yang baik bagi mencorak anak menjadi manusia yang penuh kebaikan. Justeru gurulah yang bertindak untuk mencorak dan membina sudut fikir seseorang hingga menjadi mnusia yang bersifat rabbani.

     Bimbingan di sini bermaksud suatu proses untuk membantu individu memahami dirinya dan dunia sekelilingnya supaya ia boleh menggunakan kebolehan, keupayaan, dan bakat yang ada dengan sepenuhnya (Suradi, 1966). Dalam konsep pendidikan, bimbingan merupakan keseluruhan perancangan aktiviti dalam membantu pelajar mengalami cara-cara untuk mencapai kejayaan dalam pendidikan mereka. Manakala, menurut Zuraidah (1994), penasihatan berpendapatan memberi nasihat ialah strategi menyelesaikan masalah tanpa memikirkan perasaan individu yang terlibat. 

     Proses bimbingan dan penasihatan mempunyai 5 fasa iaitu Fasa 1 (kesedaran guru sebagai pembimbing dan penasihat pelajar), Fasa 2 (menguasai kemahiran asas bimbingan dan penasihatan), Fasa 3 (proses mengenali pelajar), Fasa 4 (proses membimbing pelajar), dan Fasa 5 (analisis penilaian).

Bimbingan dan Penasihatan dengan Kaunseling sama atau tidak? 😕👇

     Baiklah, bimbingan dan penasihatan adalah berbeza dengan kaunseling. Berikut merupakan perbezaan di antara kedua-duanya;

BIMBINGAN DAN PENASIHATAN
KAUNSELING
Berfokus kepada masalah yang individu hadapi
Berfokus kepada individu yang bermasalah
Boleh dilakukan oleh sesiapa sahaja
Dilaksanakan oleh individu yang dilatih khusus dalam bidang kaunseling
Tindakan yang diambil adalah secara ad hoc berdasarkan keperluan
Tindakan yang diambil adalah dirancang secara berstruktur
Tindakan yang dipantau oleh penasihat
Tindakan dipantau oleh kaunselor
Masa yang diambil singkat
Lebih banyak masa diperlukan
Penolong pada dasarnya benar-benar mengenali yang ditolong
Penolong pada dasarnya tidak mesti mengenali yang ditolong secara mendalam



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PEMILIHAN SEORANG WATAK DALAM KELAS KPS2014

Salam sejahtera saya ucapkan kepada Cik Izazol Binti Idris selaku pensyarah KPS2014 Pengurusan Pembelajaran. Di sini saya akan memilih seora...