Ahad, 5 Mei 2019

PENGURUSAN BILIK DARJAH

New Sabah Times, September 2016

Keratan akhbar di atas diperoleh daripada akhbar New Sabah Times pada tahun 2016 yang bertajuk "Pelaksanaan Bilik Darjah Abad ke-21 Bantu Perkasa Mutu Pembelajara." Tajuk ini amat berkaitan dengan Pengurusan Bilik Darjah. Bilik darjah adalah tempat yang kompleks dan sibuk serta mempunyai ciri-ciri yang khusus yang boleh mempengaruhi murid dalam bilik darjah (Doyle,1986). Aktiviti dalam bilik darjah melibatkan murid, guru, tugasan, ruang, masa, dan bahan pembelajaran.

      Pelaksanaa bilik darjah abad ke-21 sememangnya membantu memperkasa mutu pembelajaran. Hal ini demikian kerana menurut Panduan Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah (2018), garis panduan yang patut dipatuhi oleh guru kelas ada lah seperti berikut;

  • kedudukan guru berhampiran dengan murid
  • pemandangan murid jelas dan tidak terhalang
  • ruang pergerakan yang selesa
  • akses mudah kepada sumber pembelajaran
  • penggunaan ruang pada dinding
  • wujud ruang untuk aktiviti-aktiviti tertentu
  • beri perhatian kepada pencahayaan, pengudaraan, dan perabot
  • kebersihan
  • susunan kerusi meja murid yang fleksibel (tradisional, kumpulan kecil, seminar)
     Dalam Pentaksiran Bilik Darjah (PBD) hendaklah berlaku secara formatif dan sumatif selain berterusan dalam sesi P&P bagi mendapatkan maklumat tentang perkembangan, kemajuan, keboleha, dan pencapaian murid. PBD tidak membandingkan tahap penguasaan antara seorang murid dengan murid yang lain, tetapi bertujuan untuk melihat perkembangan kemajuan murid dalam pembelajaran di samping membantu guru menambah baik pengajaran mereka. Antara kepentingan PBD adalah;

  • mengesan perkembangan murid secara menyeluruh
  • mengenalpasti kekuatan dan kelemahan murid dalam pembelajaran
  • mengetahui keberkesanan pengajaran
  • merancang dan mengubah suai kaedah pengajaran
  • mengambil tindakan susulan yang sesuai dengan serta merta








     Gambar-gambar di atas telah menerangkan contoh susunan bilik darjah bagi abad ke-21. Susunan meja kerusi tersebut amat penting bagi memberi keselesaan kepada murid dan guru semasa P&P. Perkara yang paling penting adalah setiap murid hendaklah dapat melihat dengan jelas guru dan papan tulis di hadapan kelas. Ruang sudut pengajaran dan pembelajaran juga harus ada dalam pengurusan bilik darjah. Ruang sudut P&P ini merangkumi ruang belajar, sudut rekod, sudut maklumat, sudut urus diri, peralatan urus diri, sudut time-out, sudut bacaan, sudut pameran, sudut rekreasi, dan peralatan kebersihan bilik darjah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PEMILIHAN SEORANG WATAK DALAM KELAS KPS2014

Salam sejahtera saya ucapkan kepada Cik Izazol Binti Idris selaku pensyarah KPS2014 Pengurusan Pembelajaran. Di sini saya akan memilih seora...