Sabtu, 11 Mei 2019

PENGURUSAN PELBAGAI UPAYA


"Setiap kanak-kanak warganegara Malaysia berhak mendapat kesamarataan peluang pendidikan bagi membolehkan mereka mencapai potensi masing-masing..." merupakan petikan yang terkandung dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM), 2013-2015 yang menyokong tajuk kertan akhbar di atas. Kesamarataan yang dimaksudkan di atas adalah dari segi pelbagai budaya dan pelbagai upaya. Berdasarkan Akta Pendidikan 1996, Peraturan-peraturan Pendidikan (Pendidikan Khas 2013) Bhgn. 3, 'pendidikan khas' ertinya pendidikan bagi muird berkeperluan khas di suatu sekolah khas atau di sekolah yang melaksanakan Program pendidikan Khas Inklusif (PPKI) pada peringkat pendidikan pra sekolah,rendah, menengah atau lepas menengah (Mohd Nasir, 2016). 


    Dalam sekolah pelajar berkeperluan khas ditempatkan di bilik darjah biasa atau kelas perdana. Pelajar bermasalah pembelajaran dan pelajar biasa ditempatkan dalam bilik darjah sama. Pendekatan ini memerlukan perancangan yang teliti, kesediaan guru dan sistem sokongan yang lengkap (Lerner, 2000). Guru pendidikan khas akan bekerjasama dengan guru biasa dalam pengendalian kelas. Guru pendidikan khas dan guru biasa akan berkongsi tanggungjawab untuk mengajar.  

   Seterusnya, pelajar bermasalah pembelajaran juga boleh pergi ke bilik sumber untuk mendapatkan perkhidmatan dan kemudahan bagi membantu mereka dalam pembelajaran. Bilik sumber membolehkan pelajar bermasalah pembelajaran mendapat faedah daripada pengajaran yang spesifik, pada masa yang sama mengekalkan integrasi dengan kawan dan rakan sebaya di sekolah. Guru bilik sumber juga merupakan seorang yang mempunyai kecekapan yang tinggi dan dapat membina pengajaran individu serta berkerjasama secara efetif dengan ibu bapa dan keluarga. Program bilik sumber yang ditawarkan juga cukup fleksibel untuk disesuaikan dengan tahap pembelajaran pelajar.


     Selain itu, mereka juga ditempatkan di dalam bilik darjah berasingan dalam kelas yang berasingan. Bilangan pelajar bermasalah pembelajaran adalah kecil, selalunya tidak melebihi 8 orang pelajar pada satu-satu masa. Pelajar dikumpulkan mengikut mereka yang mempunyai masalah pembelajaran sahaja atau dikumpulkan mengikut mereka yang terdiri daripada pelajar yang pelbagai jenis kategori ketidakupayaan. Biasanya pelajar bermasalah pembelajaran, menghadapi gangguan emosi dan kerencatan mental ditempatkan dalam satu kelas. Menurut Heward (2003), kelas berasingan mempunyai beberapa kelebihan, antaranya ialah mereka dapat mewujudkan konsep kendiri yang lebih baik berbanding pelajar bermasalah pembelajaran yang ditempatkan di kelas perdana. kerana persaingan di kelas perdana memerlukan beberapa kriteria yang tidak dapat dicapai oleh pelajar bermasalah pembelajaran. Sesetengah pelajar ini juga menunjukkan kemajuan yang lebih di kelas berasingan berbanding kelas perdana. 

   

PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA

Berdasarkan keratan akhbar di atas iaitu "Pendidikan Silang Budaya Erat Hubungan Kaum Patut Disegera" jelas menunjukkan bahawa hubungan tersebut ingin diterapkan atau dijalankan. Pelbagai budaya merupakan sistem kepercayaan dan tingkah laku yang mengiktiraf dan menghormati kewujudan kepelbagaian dalam kelompok sebuah organisasi atau masyarakat menghargai perbezaan sosiobudaya dan menggalakkan sumbangan mereka dalam budaya yang inklusif.

      Menurut Saha (1997), pendidikan pelbagai budaya ialah proses atau strategi pendidikan yang melibatkan lebih daripada satu budaya yang ditunjukkan melalui bahasa, etnik, atau ciri-ciri ras. Pendidikan pelbagai budaya boleh berlaku dalam pendidikan formal atau tidak formal. Tujuan pendidikan pelbagai budaya adalah untuk mewujudkan kesedaran, tolenransi, pemahaman, dan pengetahuan yang mengambil kira perbezaan dan persamaan antara budaya dan kaitannya dengan pandangan dunia, konsep, nialai, keyakinana, dan sikap. Banks (1989) juga mengatakan bahawa pendidikan pelbagai budaya dapat dilihat dari tiga aspek iaitu konsep, gerakan, dan proses.

      Antara prinsip pendidikan pelbagai budaya yang berkesan adalah pendidikan pelbagai budaya harus termasuk dalam setiap,kurikulum, meliputi tujuan pembelajaran afektif dan kognitif dan populasi pelajar dengan latar belakang yang pelbagai akan mengarah kepada pembelajaran yang terbaik setiap indidvidu pelajar. Dasar pendidikan pelbagai budaya adalah Laporan Barnes (19510, Laporan Fenn-Wu (1951) dan Ordinan Pendidikan (1952).


     Sebagai seorang guru, ada pentingnya untuk memahami kepelbagaian budaya dalam pengurusan pendidikan iaitu guru bertanggungjawab memupuk perpaduan dalam kalangan muridnya. Dengan adanya pemahaman terhadap kepelbagaian budaya, guru akan dapat menerapkan unsur-unsur budaya kepada murid. Murid akan mengenali budaya yang terdapar dalam Malaysia. Selain itu, dalam konteks profesional kegururan, dangan memahami kepelbagai budaya seseorang guru akan lebih bersedia untuk berhadapan dengan murid daripada pelbagai budaya. Tidak ada prejudis terhadap diri murid dan guru akan lebih berhemah. Di bawah merupakan kesan kepelbagaian sosiobudaya dari perspektif guru,
     Selain itu, dalam mencapai pendidikan silang budaya seperti yang tertera di keratan akhbar di atas, sekolah boleh melakukan program pelbagai buday di peringkat sekolah melalui pelbagai aktiviti/program. Misalnya Kelab Rukun Negara, Kem Perpaduan, Program Silang Budaya, Kelab Bahasa Ke-3, dan banyak lagi.

Jumaat, 10 Mei 2019

PENGURUSAN BIMBINGAN DAN NASIHAT


Berita Harian, Ogos 2014
Berdasarkan tajuk keratan akhbar online di atas, guru sememangnya ejen pengubah masyarakat kerana guru bukan sahaja mendidik anak bangsa bahkan berperanan membimbing dan menasihati pelajar dalam apa-apa jua masalah di sekolah. Dalam akhbar tersebut, Prof. Muhaya berkata gur yang diberi kepercayaan untuk mengajar anak-anak penting baginya menonjolkan suri teladan yang baik bagi mencorak anak menjadi manusia yang penuh kebaikan. Justeru gurulah yang bertindak untuk mencorak dan membina sudut fikir seseorang hingga menjadi mnusia yang bersifat rabbani.

     Bimbingan di sini bermaksud suatu proses untuk membantu individu memahami dirinya dan dunia sekelilingnya supaya ia boleh menggunakan kebolehan, keupayaan, dan bakat yang ada dengan sepenuhnya (Suradi, 1966). Dalam konsep pendidikan, bimbingan merupakan keseluruhan perancangan aktiviti dalam membantu pelajar mengalami cara-cara untuk mencapai kejayaan dalam pendidikan mereka. Manakala, menurut Zuraidah (1994), penasihatan berpendapatan memberi nasihat ialah strategi menyelesaikan masalah tanpa memikirkan perasaan individu yang terlibat. 

     Proses bimbingan dan penasihatan mempunyai 5 fasa iaitu Fasa 1 (kesedaran guru sebagai pembimbing dan penasihat pelajar), Fasa 2 (menguasai kemahiran asas bimbingan dan penasihatan), Fasa 3 (proses mengenali pelajar), Fasa 4 (proses membimbing pelajar), dan Fasa 5 (analisis penilaian).

Bimbingan dan Penasihatan dengan Kaunseling sama atau tidak? 😕👇

     Baiklah, bimbingan dan penasihatan adalah berbeza dengan kaunseling. Berikut merupakan perbezaan di antara kedua-duanya;

BIMBINGAN DAN PENASIHATAN
KAUNSELING
Berfokus kepada masalah yang individu hadapi
Berfokus kepada individu yang bermasalah
Boleh dilakukan oleh sesiapa sahaja
Dilaksanakan oleh individu yang dilatih khusus dalam bidang kaunseling
Tindakan yang diambil adalah secara ad hoc berdasarkan keperluan
Tindakan yang diambil adalah dirancang secara berstruktur
Tindakan yang dipantau oleh penasihat
Tindakan dipantau oleh kaunselor
Masa yang diambil singkat
Lebih banyak masa diperlukan
Penolong pada dasarnya benar-benar mengenali yang ditolong
Penolong pada dasarnya tidak mesti mengenali yang ditolong secara mendalam



PENGURUSAN BILIK PEMBELAJARAN

Harian Metro, September 2016

Berdasarkan keratan akhbar online di atas yang bertajuk "Asid Nitrik Tumpah di Makmal Sekolah" amat berkaitan dengan tajuk ini iaitu Pengurusan Bilik Pembelajaran. Menurut akhbar tersebut didiapati tabung uji yang mengandungi bahan kimia asid nitrik di makmal sebuah Sekolah Menengah Islam IQKL, Pinggir Taman Tun Dr. Ismail mengalami keretakan dan berlaku pertumpahan. Hal ini menyebabkan semua pelajar di sekolah itu terpaksa dikeluarkan daripada bangunan.

     Berdasarkan keratan akhbar ini, keselamatan dalam bilik pembelajaran patut diutamakan melalui ciri-ciri berikut,
- papan tanda "LARANGAN", "BAHAYA", "UTAMAKAN KESELAMATAN" yang jelas untuk kawasan mesin/bahan kimia
- stor (bilik khas/almari) untuk menyimpan alatan dan bahan.
- tempat pengendalian enjin
- pengudaraan yang cukup
- ruang kerja bersih dan selamat - tiada kesan minyak
- ruang kerja selesa- susun atur perabot


     Bilik pembelajaran merangkumi bilik darjah, makmal sains, bilik PSV, bilik muzik, Makmal ICT, bengkel, dan bilik gynasium. Manakala carta organisasi secra umumnya adalah terdiri daripada Pembelajaran dan Pemudahcaraan (PDPC), Pengurusan dan Penyelenggaraan, Pengurusan Stok, Keselamatan, dan Kebersihan & Keceriaan. Bilik pemeblajaran selalunya mempunyai terapeutik, perabot yang sesuai, bahan PdPc, alat PdPc, peralatan mengikut subjek, bahagian pameran, singki, stor & bilik persediaan, poster, dan papan maklumat.

 

PENGURUSAN DISIPLIN


Keratan akhbar di atas memaparkan tajuk "Ponteng Catat Kes Paling Tinggi" yang amat berkait rapat dengan Pengurusan Disiplin. Menurut Peraturan Keempat dalam Ordinan Pelajaran 1957 (Disiplin Sekolah), Guru Besar adalah orang yang bertanggungjawab ke atas disiplin pelajar. Manakala, menurut Pekeliling Ikhtisas Bil. 9(1975), mengatakan semua guru hendaklah faham bahawa mereka bertanggungjawab untuk memelihara disiplin sesebuah sekolah. Di atas merupakan pekeliling yang berkaitan tanggungjawab Guru Besar dan guru-guru mengawal disiplin pelajar disekolah.


     Berdasarkan Surat KPM, Kementerian Pendidikan memandang serius akan gejala sosial di kalangan pelajar. Oleh itu pengurusan pelajar secara bersepadu/kolektif hendaklah dilaksanakan di semua sekolah khususnya yang melibatkan disiplin pelajar. bagi menjayakan program dan aktiviti di-sama sekolah semua pihak yang terlibat hendaklah bersama-sama bertindak dengan hala tuju yang sama. Contohnya, Pengetua, Guru Penolong Kanan1, Guru Penolong KAnan HEM, Penyelia Petang, Guru-guru Kaunseling, Guru Disiplin, Guru Tingkatan/Kelas dan Guru Agama bersama-sama menjana tenaga untuk menangani masalah disiplin yang timbul di sekolah.

     Berdasarkan kes ponteng di keratan akhbar tersebut, kod dan kategori kes ponteng adalah kod D Kategori Ponteng. Kes Ponteng dalam sanarai kesalahan adalah berstatus Pilihan iaitu sekolah boleh memempertimbangankan sesuatu kes sama ada 'ringan' atau 'berat'. Senarai hukuman adalah seperti Amaran Lisan 1. Amaran Lisan 2, Amaran Lisan 3, denda, Kelas Tahanan, Amaran Bersurat 1, Amaran Bersurat 2, Amaran Bersurat 3, Rotan 1 x, Rotan 2 x, Rotan 3 x, Larangan Menggunakan Kemudahan Sekolah, Gantung Persekolahan, dan Buang Sekolah.


Isnin, 6 Mei 2019

PENGURUSAN SUMBER (PSS & SPBT)

PUSAT SUMBER SEKOLAH (PSS)


Keratan akhbar di atas memaparkan tajuk "Perkasa Pusat Sumber Sekolah" bersesuaian dengan topik Pengurusan Sumber bagi Pusat Sumber Sekolah (PSS). Pusat sumber sekolah memang patut diperkasakan dari semasa ke semasa oleh pihak sekolah kerana pusat sumber merupakan gedung ilmu dan sumber bagi pelajar. Adalah menjadi hasrat dan dasar Kementerian Pendidikan Malaysia bagi meningkatkan mutu pendidikan di negara ini sehingga mencapai pendidikan bertaraf dunia.

     Sehubungan dengan itu, perjawatan Guru Perpustakaan dan Media (GPM) telah dapat memberi fokus ke arah memantapkan PSS sebagai pusat sumber sekolah bercirikan abad ke-21 di Malaysia. Pelantikan GPM (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 3/2005 bertarikh 18 Julai 2005 – Penyelarasan Waktu Mengajar bagi Guru Penyelaras Bestari serta Guru Perpustakaan dan Media) merupakan satu usaha kementerian untuk memantapkan pengurusan PSS. Bagi memperkasa pusat sumber sekolah, 3 elemen/unsur yang perlu ditekankan dalam PSS ialah ruang pembelajaran, teknologi, dan kandungan. Bagi elemen ruang, contoh ruang yang boleh disediakan ialah ruang membaca terbuka, ruang diskusi, ruang akses, ruang permainan pembelajaran, ruang bacaan riadah, dan ruang pembelajaran. Manakala elemen bagi teknologi seperti komputer atau capaian internet, radio/tv pendidikan, e-book/e-journal, dan laman web pusat sumber sekolah yang mempunyai banyak pautan. Seterusnya, elemen kandungan iaitu mengandungi bahan cetak, bukan cetak, dan digital yang sesuai dengan murid.

     Walaupun buku masih memainkan peranan yang penting dalam pembelajaran, teknologi digital menawarkan laluan tambahan untuk pembelajaran dan pemerolehan pengetahuan. Murid dan guru memerlukan tempat yang menggalakkan pembelajaran dan pembinaan pemahaman daripada pelbagai sumber. Ruang umum mesra dapat menggalakkan penerokaan, penciptaan dan kerjasama antara murid, guru dan masyarakat secara lebih luas. PSS mewujudkan ruang tanpa halangan dan ruang fleksibel supaya murid berkumpul dan melibatkan diri dalam kegiatan pembelajaran.



     Bagi mencapai pusat sumber sekolah yang berkesan dan beroptimum, pusat sumber tersebut hendaklah mempunyai ciri-ciri tersebut;

  • Penggunaan
  • Kewangan 
  • Kepimpinan
  • Kemudahan fizikal
  • Tenaga manusia
  • Koleksi Bahan    
Pelaksanaan PSS abad ke-21 lebih tertumpu kepada kualiti penggunaan dan peningkatan PSS secara optimum serta memberi tumpuan kepada pemerolehan ilmu dan literasi maklumat. PSS dirancang dan disusun mengikut keperluan semasa. Pelaksanaan ini diharapkan dapat membantu dan menyokong pembelajaran abad ke21.

  

    
SKIM PINJAMAN BUKU TEKS (SPBT) 👇✌

Sinar Harian, 2016


Keratan akhbar di atas pula berkaitan dengan Buku Teks yang merupakan salah satu daripada Pengurusan Sumber iaitu Skim Pinjaman Buku Teks (SPBT). Dalam keratan akhbar di atas, selama 18 bulan atau satu tahun setengah diperlukan untuk menghasilkan buku teks yang berkualiti kepada sekolah-sekolah. Oleh itu, penjagaan buku teks oleh murid-murid harus ditekankan kerana penghasilannya untuk mengganti buku teks yang rosak mengambil masa yang lama.

 

     Kualiti yang dimaksudkan di sini adalah seperti susunan kuras yang lengkap, tepat dan bercetak, muka surat yang bercetak, kualiti kertas, teks dan warna yang jelas serta sekata. Walau bagaimanapun, murid juga menerima buku yang rosak ketika proses penyerahan buku teks kepada murid-murid misalnya kerosakan dari segi muka surat tertanggal, kulit tertanggal atau koyak, dan muka surat hilang atau koyak. Keadaan buku teks begini bukan seratus peratus kesilapan dari pihak yang menghasilkan buku teks tetapi kemungkinan disebabkan keadaan bilik stor buku teks di sekolah yang tidak teratur. Oleh itu, Bilik Operasi Skim Pinjaman Buku Teks Sekolah (BOSS) di sekolah hendaklah dijaga dengan baik, kemas dan teratur demi penjagaan buku teks yang baik.

 

     Antara langkah atau cara untuk menjaga dan menceriakan BOSS di sekolah adalah menubuhkan Kelab Skim Pinjaman Buku Teks (SPBT), menubuhkan Klinik Buku Teks, penyeliaan buku teks di tangan murid, melakukan peringatan berkala kepada murid, mengadakan kempen buku teks, membina kaunter aduan pelanggan/SPBT. Bagi Kelab SPBT, biro-biro seperti biro keceriaan, rekod dan data, seliaan, dan pengurusan patut ditubuhkan bagi melancarkan aktiviti dalam bilik BOSS sekaligus menjaga buku teks. Klinik Buku Teks juga penting kerana mampu memberi perkhidmatan membalut dan membaik pulih buku teks yang telah rosak. Kaunter aduan pelanggan/SPBT juga patut ditubuhkan kerana ia merupakan platform untuk para murid membuat aduan penemuan, kehilangan mahupun kerosakan buku teks. Dari segi peringatan berkala, pihak sekolah boleh menjalankan minggu SPBt, mengubah lagu SPBT, serta menyentuh berkaitan buku teks semasa perhimpunan sekolah.

 

Di bawah disertakan beberapa maklumat mengenai SPBT 👀👇



Ahad, 5 Mei 2019

PENGURUSAN BILIK DARJAH

New Sabah Times, September 2016

Keratan akhbar di atas diperoleh daripada akhbar New Sabah Times pada tahun 2016 yang bertajuk "Pelaksanaan Bilik Darjah Abad ke-21 Bantu Perkasa Mutu Pembelajara." Tajuk ini amat berkaitan dengan Pengurusan Bilik Darjah. Bilik darjah adalah tempat yang kompleks dan sibuk serta mempunyai ciri-ciri yang khusus yang boleh mempengaruhi murid dalam bilik darjah (Doyle,1986). Aktiviti dalam bilik darjah melibatkan murid, guru, tugasan, ruang, masa, dan bahan pembelajaran.

      Pelaksanaa bilik darjah abad ke-21 sememangnya membantu memperkasa mutu pembelajaran. Hal ini demikian kerana menurut Panduan Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah (2018), garis panduan yang patut dipatuhi oleh guru kelas ada lah seperti berikut;

  • kedudukan guru berhampiran dengan murid
  • pemandangan murid jelas dan tidak terhalang
  • ruang pergerakan yang selesa
  • akses mudah kepada sumber pembelajaran
  • penggunaan ruang pada dinding
  • wujud ruang untuk aktiviti-aktiviti tertentu
  • beri perhatian kepada pencahayaan, pengudaraan, dan perabot
  • kebersihan
  • susunan kerusi meja murid yang fleksibel (tradisional, kumpulan kecil, seminar)
     Dalam Pentaksiran Bilik Darjah (PBD) hendaklah berlaku secara formatif dan sumatif selain berterusan dalam sesi P&P bagi mendapatkan maklumat tentang perkembangan, kemajuan, keboleha, dan pencapaian murid. PBD tidak membandingkan tahap penguasaan antara seorang murid dengan murid yang lain, tetapi bertujuan untuk melihat perkembangan kemajuan murid dalam pembelajaran di samping membantu guru menambah baik pengajaran mereka. Antara kepentingan PBD adalah;

  • mengesan perkembangan murid secara menyeluruh
  • mengenalpasti kekuatan dan kelemahan murid dalam pembelajaran
  • mengetahui keberkesanan pengajaran
  • merancang dan mengubah suai kaedah pengajaran
  • mengambil tindakan susulan yang sesuai dengan serta merta








     Gambar-gambar di atas telah menerangkan contoh susunan bilik darjah bagi abad ke-21. Susunan meja kerusi tersebut amat penting bagi memberi keselesaan kepada murid dan guru semasa P&P. Perkara yang paling penting adalah setiap murid hendaklah dapat melihat dengan jelas guru dan papan tulis di hadapan kelas. Ruang sudut pengajaran dan pembelajaran juga harus ada dalam pengurusan bilik darjah. Ruang sudut P&P ini merangkumi ruang belajar, sudut rekod, sudut maklumat, sudut urus diri, peralatan urus diri, sudut time-out, sudut bacaan, sudut pameran, sudut rekreasi, dan peralatan kebersihan bilik darjah.

PENGURUSAN MURID


Sinar Harian, Oktober 2015
Keratan akhbar yang bertajuk "Bantu Murid-murid Berkeperluan Khas" diperoleh daripada akhbar Sinar Harian, Oktober 2015. Tajuk keratan di atas amat berkait rapat dalam topik kelima iaitu Pengurusan Murid

     Murid berkeperluan khas merupakan murid istimewa yang tergolong dalam Kumpulan Orang Kurang Upaya (OKU) iaitu seseorang yang tidak berupaya menentukan sendiri bagi memperoleh sepenuhnya keperluan biasa seseorang individu. Dalam keratan akhbar di atas, pihak Yayasan Pahang memperkenalkan Program Peningkatan Pembelajaran dan Pengajaran Dalam Murid Pendidikan Khas (Prkasih). Menurut Pengurus Besar Yayasan Pahang, Mahmud Mohd Nawawi, program yang pertama dianjurkan ini akan dijadikan sebagai platform dalam penglibatan Yayasan Pahang untuk menjadi medium terbaik dalam membantu melahirkan murid berkeperluan khas yang cemerlang.

     Dalam Pengurusan Murid, bantuan pembelajaran telah disentuh seperti yang digariskan dalam Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) iaitu Elaun Murid Berkepeluan Khas (EMK). Dalam portal rasmi KPM, elaun ini berupa bantuan khusus di mana EMK mula diperkenalkan pada tahun 2005 yang bertujuan untuk meringankan beban kewangan yang ditanggung oleh ibu bapa atau penjaga murid-murid berkeperluan khas (OKU). Elaun ini diberikan kepada yang bersekolah di peringkat prasekolah, sekolah rendah, sekolah menengah termasuk pelajar di kolej Vokasional dan yang mempunyai kad OKU. Kadar elaun yang diberi adalah sebanyak RM50 sebulan kali 12 bulan. Elaun tersebut disalurkan oleh KPM kepada Bahagian Pendidkan Khas yang menyalurkan elaun tersebut kepada jabatan Pendidikan Negeri, seterusnya JPN akan menyalurkan elaun kepada akaun sekolah dan akaun murid.

     Rumusannya di sini, melalui pengurusan murid di sekolah pihak sekolah boleh memastikan murid-murid yang memerlukan bantuan khas. Tanpa pengurusan murid di sekolah murid-murid yang berkeperluan khas tidak akan mendapat bantuan/elaun yang sepatutnya maka akan menyukarkan mereka menimba ilmu di sekolah.


Sekian ... 😎👍

PEMILIHAN SEORANG WATAK DALAM KELAS KPS2014

Salam sejahtera saya ucapkan kepada Cik Izazol Binti Idris selaku pensyarah KPS2014 Pengurusan Pembelajaran. Di sini saya akan memilih seora...