Khamis, 2 Mei 2019

INTERAKSI & PEMBELAJARAN


Sosialisasi merupakan satu proses mempelajari peranan, status dan nilai yang perlu ada pada seseorang dalam institusi sosial. Ia merupakan satu proses pembelajaran berterusan yang bermula dari pemindahan norma/ nilai dalam keluarga atau budaya. 

     Sosialisasi terbahagi kepada tiga jenis sosialisasi normal iaitu primer/permulaan, sekunder/penyertaan, dan resosialisasi.  Sosialisasi primer adalah proses pembelajaran yang berlaku dalam keluarga misalnya, kanak-kanak belajar membina konsep diri, personaliti, kemahiran, motor, dan penaakulan. Seterusnya sosialisasi sekunder adalah proses pembelajaran yang berlaku di luar lingkungan keluarga misalnya, pemindahan nilai oleh agen sosialisasi seperti  rakan sebaya, guru dan media massa. Manakala resosialisasi pula merupakan proses individu menukar kepercayaan, moral, dan nilai yang sedia ada. Dalam pendidikan di Malaysia , sosialisasi adalah matlamat utama di mana sosialisasi berlaku melalui interaksi sosial antara seorang individu murid dengan guru dan rakan. 

     Interaksi dan pembelajaran dinamika dalam bilik darjah amat patut dititikberatkan. Dalam dinamika kumpulan, guru berperanan mengenalpasti bentuk dinamika kumpulan dalam bilik darjah. Guru patut memberi perhatian kepada kumpulan murid yang terpinggir, menggunakan kuasa penularan dan membimbing kumpulan untuk membentuk ciri-ciri yang diingini. 


 


Konsep interaksi 😕👭👬

Interaksi adalah proses saling bertindak /berhubung antara dua atau beberapa pihak. Misalnya, interaksi dua pihak adalah interaksi seorang guru dengan seorang muridnya manakala interaksi beberapa pihak seperti interaksi murid-murid dalam aktiviti pembelajaran. Konsep interaksi juga terbahgi kepada dua iaitu interaksi lisan dan bukan lisan. 

Terdapat tiga jenis utama interaksi iaitu interaksi sehala/pasif, interaksi dua hala, dan interaksi kumpulan

Interaksi Sehala/Pasif
 Interaksi sehala menggunakan gaya kepimpinan aktiviti pembeljaran secara AUTOKRATIK kerana pembelajaran berpusat kepada guru. Guru sebagai penyampai maklumat tetapi murid bersikap pasif, jarang berkomunikasi dengan guru atau murid yang lain. Jenis interaksi ini kurang berkesan jika diamalkan semasa P&P tetapi sesuai untuk memberi arahan/taklimat kepada murid.

Interaksi Dua Hala
Interaksi dua hala berlaku penyertaan murid dalam P&P melalui interaksi guru-murid. Guru akan bertanya kepada murid tentang pengajaran yang disampaikan untuk menilai kefahaman murid. Murid juga akan betanya soalan sekiranya tidak memahami pengajaran. Tetapi interaksi antara murid-murid tidak berlaku.

Interaksi Kumpulan
Interaksi kumpulan pula menggunakna gaya kepimpianan aktiviti pembelajaran secara DEMOKRATIK. Interaksi aktif berlaku antara guru-murid dan murid-murid. Guru bertindak sebagai fasilitator dan murid-murid saling berbincang dan berkomunikasi. Interaksi ini dapat mewujudkan kerjasama, hormat-menghormati, toleransi, bertukar fikiran dan tolong-menolong. Interaksi ini sering diamalkan dalam tugasan amali, projek, dan pembentangan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PEMILIHAN SEORANG WATAK DALAM KELAS KPS2014

Salam sejahtera saya ucapkan kepada Cik Izazol Binti Idris selaku pensyarah KPS2014 Pengurusan Pembelajaran. Di sini saya akan memilih seora...