Khamis, 2 Mei 2019

SOSIOLOGI & PEMBELAJARAN




SOSIOLOGI?...😕

Istilah sosiologi telah diperkenalkan oleh Auguste Comte (1798-1857) dalam bukunya Positive Philosophy. Istilah ini berasal daripada bahasa Latin "sosio" bermaksud "berkongsi". Dalam erti kata lain istilah sosiologi bermaksud kajian sistematik dan saintifik mengenai manusia dan interaksi sosial mereka dalam masyarakat daripada pelbagai sudut (Amir hassan, 2002). Antara tokoh sosiologi ialah Ibnu Khaldun. Auguste Comte, Karl Max, Emile Durkheim, max Weber dan George Herbert Mead.

     Perspektif sosiologi terbahagi kepada dua iaitu mikro dan makro. Mikro adalah bersifat kecil dan individu manakala makro adalah bersifat besar, kompleks dan berfokuskan masyarakat atau orgnisasi. Antara contoh perspektif sosiologi bagi mikro adalah seperti penagihan dadah yang  merupakan pilihan indidividu maka kesan kesihatan fizikal dan mental hanya ke atas individu tersebut. Manakala contoh bagi perspektif sosiologi makro adalah seperti kes jenayah, penyakit berjangkit. kualiti kerja dan pengeluaran, serta pengabaiaan anak-anak yang memberi kesan kepada masyarakat. 

     Sosiologi mempunyai tiga teori utama iaitu Teori Interaksionisme, Teori Fungsionalisme, dan Teori Konflik. Teori Interaksionisme dipelopori oleh George Hervest Mead (1863-1931). Interaksi simbolik melihat bagaimana individu membentuk dan dibentuk oleh interaksinya dengan orang lain. Makna simbolik diperoleh dari bentuk simbol seperti perkataan, perlakuan, objek, bahasa berguna semasa interaksi menyebabkan hubungan bertambah mesra. Teori ini melihat pendidikan dan struktur individu (mikro) seperti interaksi murid, guru dan pihak pentadbiran di sekolah. Sebagai contoh, bagaimanana aksi murid apabila berhadapan dengan guru serta bentuk hubungan antara murid dan guru yang dikehendaki. Teori ini menjelaskan apa yang berlaku di sekolah tanpa mengaitkan dengan apa yang berlaku dalam masyarakat. Teori Fungsionalisme atau dikenali sebagai Teori Konsensus pula dipelopori oleh Auguste Comte (1798-1857). Beliau berpendapat masyarakat dianggap seperti tubuh badan yang mempunyai fungsi tersendiri. Fungsi tersebut adalah seperti perlakuan sosial atau institusi dalam kegiatan-kegiatan yang menyumbang kepada kestabilan dan penerusan/survival masyarakat. 

     Seterusnya, Teori Konflik, dipelopori oleh Karl Max (1881-1883) dan diikuti oleh Max Webber (1864-1920). Teori ini melihat masyarakat daripada perspektif konflik dan perubahan. Konflik ini berlaku antara kelas sosila berbeza, kelas sosial yang sama, dalam keluarga atau kumpulan yang mahukan perubahan. Konflik dalam masyarakat menyumbang kepada perubahan sosial. manakala mengikut aliran Weber, beliau berpendapat konflik antara kelas soial bukan disebabkan oleh faktor ekonomi semata-mata tetapi mungkin disebabkan agar dipandang tinggi oleh masyarakat. Bagi beliau idea-idea keagamaan sebagai punca konflik yang berlaku dalam masyarakat. Teori konflik melihat pendidikan sebagai alat yang digunakan oleh pihak dominan untuk mengekalkan kiasannya. Dalam erti kata lain, pandangan individu tidak diutamakan. 



PENDIDIKAN?...😕

Menurut ahli falsafah Barat iaitu John Dewey, pendidikan ialah satu prosesperkembangan individu. Manakala, Syed Muhhamad Quth mengatakan pendididkan ialah satu proses membentuk manusia secara menyeluruh dan seimbang. Pendidikan merupakan proses pemindahan secara formal dan tidak formal seperti kemahiran, pengetahuan dan nilai yang berlaku antara satu generasi ke generasi yang lain atau dalam generasi yang sama (Amir Hassan, 2006). 

     Jika sosiologi bermaksud kajian sistematik dan saintifik mengenai manusia dan interaksi sosial mereka dalam masyarakat daripada pelbagai sudut, sosiologi pendidikan pula bermaksud kajian yang sistematik dan saintifik mengenai hubungan antara pendidikan dengan masyarakat, yang seterusnya mempengaruhi matalamat, bentuk institusi, pentadbiran, kurikulum dan kaedah pengajaran dan pembelajaran. Antara matlamat pendidikan di negara kita Malaysia adalah untuk sosiolisasi. pemilihan, pembudayaan, pelaburan, pembinaan negara bangsa dan perkembangan potensi diri. 

   Ada berbagai teori pembelajaran dan pengajaran untuk menerangkan bagaimana seseorang itu belajar dan dididik. Dengan itu proses pendidikan ialah proses memupuk potensi, bakat dan sahsiah murid-murid. 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PEMILIHAN SEORANG WATAK DALAM KELAS KPS2014

Salam sejahtera saya ucapkan kepada Cik Izazol Binti Idris selaku pensyarah KPS2014 Pengurusan Pembelajaran. Di sini saya akan memilih seora...